Mikroklimat panujący w biurze ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Latem efektywność pracowników może spaść nawet o 20% ze względu na nasilone zmęczenie będące efektem wysokich temperatur. Wówczas organizm przekierowuje więcej krwi do zewnętrznych warstw skóry, a tym samym ogranicza jej dopływ do mięśni, mózgu i innych narządów wewnętrznych. Dzięki temu ciepło zgromadzone przez organizm jest uwalniane na zewnątrz, ale czujemy się przez to wyczerpani.

To optymalna temperatura sprawia, że pracujemy w sposób efektywny oraz jesteśmy zdrowi. Długie przebywanie w pomieszczeniach, gdzie znajduje się zazwyczaj kilka osób i działające bez przerwy sprzęty, a do tego upał na zewnątrz mogą sprawić, że wytrzymanie dłuższego czasu w pracy staje się prawdziwą udręką. Jak więc myśleć logicznie i wykonywać zadania, kiedy ledwo możemy oddychać? Rozwiązaniem jest klimatyzacja!

 

Czy klimatyzacja to standard w nowoczesnych biurach?

Willis Carrier – powszechnie uważany za wynalazcę klimatyzacji, zainstalował pierwsze urządzenie do oczyszczania powietrza w 1902 roku w drukarni na Brooklynie, chociaż zapewnienie komfortu współpracownikom nie było wówczas priorytetem. W tamtym czasie chłodzenie budynków i fabryk miało na celu ochronę maszyn i urządzeń, a nie korzyści dla ludzi.

Pierwszy biurowiec z klimatyzacją – 21 piętrowy wieżowiec Milam Building – wybudowano w roku 1928 w San Antonio.

W Polsce klimatyzacja w biurach dopiero od kliku lat staje się standardem, chociaż obecnie nowoczesne obiekty biurowe są projektowane tak, aby zapewnić użytkownikom komfort przebywania w pomieszczeniach. Budynek ONYX Business Point w Pile, wyposażono na przykład, w wysokiej klasy urządzenia wentylujące oraz klimatyzatory marki Samsung, które można ustawiać w każdym pomieszczeniu według innych parametrów, m.in.: temperatury, wilgotności, szybkości oraz wielkości strumienia nawiewu powietrza.

Klimatyzowane biura stają się również benefitem dla pracowników. Firmy prowadzące rekrutację coraz częściej informują kandydatów, że będą pracowali w biurach wyposażonych w wydajne urządzenie chłodzące powietrze. Ponadto na stanowiskach, gdzie wymagana jest nienaganna prezencja lub też u pracowników aktywnie uczestniczących w licznych spotkaniach biznesowych czy wewnętrznych, klimatyzacja w biurze pomaga w zachowaniu profesjonalnego i schludnego wyglądu.

W tak klimatyzowanym biurze nie tylko pracownicy poczują się dobrze, ale również klienci. Osoby wchodzące z zewnątrz, gdzie panują wysokie temperatury z przyjemnością usiądą na wygodnym fotelu, napiją się aromatycznej kawy lub orzeźwiającej wody i docenią kojącą temperaturę otoczenia. To zawsze robi dobre wrażenie, zapada klientom w pamięci i procentuje na przyszłość.

 

Jaka temperatura jest optymalna?

Przepisy z zakresu bhp nie określają wysokości temperatury, jaką pracodawca powinien zapewnić w pomieszczeniach administracyjno-biurowych lub w pomieszczeniach do wypoczynku. Istnieje tylko przepis stanowiący, że nie może być ona niższa niż 18°C.

Zasady tzw. dobrej praktyki nakazują uwzględnić stwierdzony naukowo fakt, że dla ludzkiego organizmu optymalna temperatura (komfort cieplny) na stanowiskach pracy powinna wynosić od 22°C do 24°C, przy względnej wilgotności powietrza wynoszącej 40 – 60%.

Nie bójmy się zatem klimatyzacji, tylko korzystajmy z niej z głową. Należy pamiętać, aby nie przesadzać z obniżaniem temperatury. Jej wahania to największy wróg naszego zdrowia. Jeżeli jednak ktoś skarży się, że ta temperatura jest dla niego za niska, warto nieco ją podnieść. 25°C nie sprawi, że się rozpłyniemy, a kiedy jest nam zimno, pracuje się równie nieprzyjemnie i mało skutecznie jak w upale.

 

Jak mądrze korzystać z klimatyzacji?

Choć nie zawsze jest to możliwe, nie powinno się ustawiać biurka bezpośrednio pod klimatyzacją. Jeżeli chłód wieje bezpośrednio na stanowisko pracy, może to sprzyjać zachorowaniom pracowników. Doskonale zatem sprawdzają się klimatyzatory z szerokim kątem nawiewu. Dzięki takiego rozwiązaniu chłodne powietrze jest równomiernie rozprowadzane jest na całe pomieszczenie.

System klimatyzacyjny powinien podlegać przeglądom konserwacyjno-serwisowym najlepiej 2 razy w ciągu roku. Do zadań serwisanta należy sprawdzenie: stanu wspominanych filtrów, parownika, sterowników, a także połączeń układów oraz przewodów i instalacji.

Powrót